Carine Cuypers in het paviljoen tijdens de montage van het velum
Wat zich na de publicatie van het boek afspeelde, is een verhaal op zichzelf: spannend, bizar en bij momenten heel surrealistisch.
Reeds tijdens haar onderzoek en het schrijven van het boek heeft Carine Cuypers diverse overheidsinstanties tot restauratie, behoud en openstelling van het paviljoen aangepord, wat ook in het boek staat vermeld. Het verschijnen van het boek (februari 2012) gaf de aanzet tot talrijke senaats- en parlementaire vragen die de bevoegde instanties onder druk hebben gezet en geleid hebben tot de uiteindelijke restauratie van het Paviljoen (mei 2013 - augustus 2014)
De restauratie van het paviljoen gebeurde achter gesloten deuren. Carine Cuypers kreeg echter exclusieve toegang tot de werf tijdens de volledige restauratieperiode en heeft de werken op de voet gevolgd. Met regelmaat heeft zij over de verschillende fases verslag uitgebracht en foto's geplaatst op een speciale Facebookpagina (bekijk & lees hier de hoogtepunten van de tijdlijn).
Vreemd genoeg maakte het monumentale beeldhouwwerk géén deel uit van de aanbesteding omdat het 'in prima staat" werd bevonden. Het werd enkel "afgestoft"...
De professionele adviescommissie herhaalde de denkfout van Horta, namelijk zo geconcentreerd op de verpakking dat schromelijk de inhoud werd vergeten. Kunst en cultuur zijn helaas te vaak in handen van wie er het minst om geeft.
Carine Cuypers ontdekte deze "vergetelheid" bij het lezen van de aanbesteding en kreeg hiervan bevestiging tijdens de diverse werfbezoeken. Het kostte haar aanzienlijk veel moeite om journalisten en beleidsmakers te overtuigen van het feit dat het meesterwerk van Lambeaux buiten de restauratie viel... Tevergeefs. Ongeloof alom !
OPEN BRIEF
Opnieuw sprong Carine Cuypers geheel solo op de barricaden en schreef een Open Brief (28 augustus 2014) aan Servais Verherstraeten, uittredend Staatssecretaris met bevoegdheid over de Regie der Gebouwen. Deze Open Brief was vervolgens de aanzet voor de senaatsvraag van senator Bert Anciaux en nogmaals een parlementaire vraag van Brussels parlementslid Carla Dejonghe om de bevoegde ministers en hun entourage te bevragen.
Op 16 september 2014 kreeg Carine Cuypers een persoonlijke reactie van Servais Verherstraten op de Open Brief : dat "het KMKG in dit dossier — eindelijk — hun verantwoordelijkheid hebben opgenomen en de voegen van het reliëf worden gerenoveerd."
Enkele weken na de plechtige inauguratie (19 september 2014), gingen de deuren opnieuw op slot.
Verherstraeten hield woord en uiteindelijk werd het meesterwerk van Jef Lambeaux dan toch nog gerestaureerd (begin mei tot eind juni 2015) door het Koninklijk Instituut Kunstpatrimonium (KIK) met steun van het Fonds Inbev-Baillet Latour. De voegen werden eindelijk opgevuld en het geheel werd gereinigd, deze keer niét met een hogedrukreiniger...
Op 3 juli 2015 werd het gerenoveerde reliëf uiteindelijk aan de voltallige pers voorgesteld — schitterend als nooit te voren !
De missie van Carine Cuypers werd zo na jaren volharding volbracht !
Bekijk hieronder de foto's van Carine Cuypers die een impressie geven van de restauratiewerken.
